اجتماعی

فیلم راز سانتا ویتوریا The Secret of Santa Vittoria 1969

راز سانتا ویتوریا رمانی است به نویسندگی رابرت کرایتن که استنلی کرامر به زیبایی آن را در قالب یک فیلم سینمایی کمیک ریخته است. مطابق داستان، سانتا ویتوریا شهری است کوهستانی، که پس از سقوط بنیتو موسولینی، دیکتاتور فاشیست ایتالیا، نیروهای آلمانی به قصد غارت ذخایر تنها محصول شهر یعنی شراب، آن را تسخیر می‌کنند. در مقابل مردم شهر دست به کار شده و با نمایش قدرت همیاری و همبستگی برای حفظ دارایی خود به تلاش و مبارزه برمیخیزند.با توجه به زمان نگارش متن کتاب، بیش از ده سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، نگارنده و کارگردان قصد دارند چهره‌ی متفاوتی از عنصر شرور ارائه دهند. در این فیلم بر خلاف الگوی تکراری افسر نازی خشن با افسری نه چندان خشن، خوش برخورد، سازگار شده با ارزشهای لیبرال و تابع اخلاقیاتِ مناسبِ طبقاتِ مرفه جامعه مواجه میشویم که خود را طرفدار مردم معرفی کرده و در برخی موارد همدردی مخاطب را نیز بر میانگیزد. گویا نویسنده و کارگردان شخصیت دیگری را در یونیفورم افسر آلمانی پنهان کردهاند، چهره شرور بعد از افول خشونت جنگ، چهره آشنای مدیران و سرمایه داران دلسوز که در اشتراک با این افسر متمدن آلمانی یک هدف را دنبال میکنند و آن چیزی نیست جز غارت طبقات زحمتکش.

فیلم راز سانتا ویتوریا The Secret of Santa Vittoria 1969

در مقابل افسر اخلاق مدار که البته بعضاً برای ارضای مطامع فردی و طبقاتی خود قادر به نادیده گرفتن و یا سازگار شدن با شرایط سخت انتخاب اخلاقی به نفع منافع است، شخصیت اصلی داستان قرار دارد. ایتالو بومبولینی، فردی کاملا عامی، از جنس طبقات زحمتکش، فردی روستایی با آگاهی غریضی که منافع طبقاتی خود را نه بیش از دیگر افراد جامعه و نه کمتر از آنها درک می‌کند. فردی دارای ضعفهای اخلاقی، سابقهای منفی در تصمیم‌گیریهای سیاسی و آگاهی متناقض در شرایط فعلی، که در خلاء قدرت بعد شکست فاشیسم طی یک تصمیم احساسی و ناگهانی تبدیل به شهردار شهر میشود. فردی که با وجود تمامی ضعفهای خود در کنار سایر زحمتکشان، با استفاده از تجربه و مشاوره و بکارگیری قدرت همیاری آنها به خوبی از پس مسئولیت حفظ منافع شهر بر میآید.

در سایه‌ی مسیر اصلی داستان، صحنه‌های کمیک و شورانگیز فیلم جلوه‌ایی نمادین از همیاری، لزوم همبستگی و تشکل، درایت و انعطاف در مبارزه‌‌ی طبقاتی، آموختن و سخن‌گفتن به زبان طبقات زحمتکش، فداکاری و ازخودگذشتگی را، در کنار یادآوری چهره‌های بعضاً متفاوت دشمنان طبقات زحمت‌کش، به زیبایی به نمایش گذاشته است.

دانلود فیلم راز سانتا ویتوریا  The Secret of Santa Vittoria 1969 بهمراه زیرنویس چسبیده فارسی


دانلود فیلم راز سانتا ویتوریا The Secret of Santa Vittoria 1969

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا